Omnikanal – vad är det?
Jo, omnikanal innebär helt enkelt att alla kanaler för all kommunikation går att använda lika bra.
Det är ett begrepp som används inom handel och gör det möjligt för kunden att handla på vilket sätt hen vill. Det är kort sagt en affär som finns både fysiskt och online och båda sätten går att kombinera utan störande väntetider eller missförstånd.
Vad behövs för omnikanal?
För att skapa en shoppingupplevelse som kunden upplever som sömlös – helt flytande och utan störningar – behövs till att börja med något att sälja som kunden vill ha.
Det behövs också en så kallad hemsida – en internetadress dit kunden går för att göra sitt inköp online. Hemsidan behöver vara så snygg och lättförståelig som möjligt för att kunden inte ska hoppa vidare till en annan butik.
Kunden ska där kunna kommunicera med butiken och få all information direkt på skärmen, som till exempel artikelns egenskaper, färg, storlek, antal i lager och priset på varan.
Det är av yttersta vikt att den data som presenteras är korrekt.
För att garantera att informationen som presenteras till kunden online är korrekt behöver det finnas ett riktigt bra kassasystem, exempel på det är detta: sitoo.com som är superenkelt att hantera och som fungerar lika bra för online som för fysiska inköp.
Detta system gör att både kommunikation mellan kund och butik sker utan störning, samt att det data som presenteras är helt uppdaterat och korrekt. Det i sin tur gör att folk handlar mer eftersom det går så lätt. Dessutom blir affären mindre krävande även för butiken.
Hur går detta ihop, undrar du kanske? Jo, det är så att hela affären hanteras av systemet, på så vis att systemet vet hela tiden vad som händer och vad som behöver göras i bakgrunden för att hålla lagersaldo, prisuppgifter och betalningar i synk. Jag beskriver ett exempel här:
Jag har en butik som säljer träskor. Kunden går in på internet och letar med hjälp av google efter ”träskor”. Då hittar hon min butik och går in och kikar. Hon får snabbt syn på ett par supersnygga röda träskor som hon absolut vill ha. Hon klickar på träskorna. Då får hon upp en fin bild på de röda träskorna. Under bilden finns information om vad de kostar, bara 300 kronor.! Okej, tänker hon, det var prisvärt. Hon klickar på ikonen ”lägg i kundvagn”.
Då hon lagt dessa i sin kundvagn vet systemet att en transaktion är på väg att skapas och skapar en temporär nedräkning av lager och en temporär fakturatransaktion till kunden. Temporär eftersom sista steget i beställningen inte gjorts än, men lagersaldot behöver vara rätt för nästa kund som kanske också klickar på de röda träskorna samtidigt.
När kunden sedan klickar på ”betala och bestäm leveransmetod” så kan kunden välja om hon vill ha träskorna skickade i paket eller hämta i min fysiska butik.
Vilket leveranssätt hon än väljer så skapas det en transaktion till mitt lager som talar om att kunden vill ha denna vara och hur den ska levereras.
Efter det ska hon välja betalningsmetod. Beroende på vilken metod hon väljer så skapas en faktiskt fakturatransaktion som antingen skickas till kunden eller matchas mot en Swish-betalning.
Superlätt för alla inblandade! Det är Omnikanal!